خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/11/09 - 18:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
مسعودی:

اعتماد به ناشران باتجربه، کار نظارت بر نشروچاپ کتاب را تسریع می‌بخشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تمرکززدایی در بحث نظارت نشر و چاپ کتاب، تصریح کرد: می‌توان نظارت را به ناشران باتجربه و خوش‌سابقه جامعه سپرد چراکه اعتماد به آنها کار نظارت بر نشر و چاپ کتاب را تسریع می‌بخشد.

اصغر مسعودی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد لزوم کم شدن موانع در تولیدات فرهنگی و تفویض اختیار به ناشران در مورد نشر و تولید کتاب گفت: با توجه به نقش مهم کتاب و مطبوعات در جامعه باید نظارت در این حوزه دقیق باشد اما به این معنی نیست که سیر نظارت طولانی شود.



نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان در بحث نظارت نشر و چاپ تمرکززدایی کرد، افزود: پیشنهاد می‌شود نظارت را به ناشران باتجربه سپرد؛ زیرا این کار امتیازهای خاص خود را دارد و لازم نیست هر ناشر برای چاپ و نظارت کتاب به مرکز، استان و شهرستان خود مراجعه کند.



وی با بیان اینکه اگر مسئولیت‌ها به تناسب اهمیت کار واگذار شود، بحث نظارت کتاب در پیچ و خم کارهای اداری به طول نخواهد انجامید، تصریح کرد: به دلیل اهمیت و ایفای نقش کتاب در جامعه و در شخصیت افراد، ممکن است برخی جریان‌ها و نویسندگان بخواهند نگاه ویژه‌ای را در طول سالیان سال ترویج کنند، لذا کسی مخالف نظارت در این حوزه نیست اما اگر فرایند نظارت طولانی شود، باید راهکاری اندیشید که کوتاه شود.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم نظارت در حوزه کتاب ادامه داد: مسیر کوتاه کردن نظارت می‌تواند به استانها واگذار شود چراکه نظارت باید خواه ناخواه جایی انجام شود که پاسخگو باشد؛ اگر مرکزی به عنوان ناظر معرفی شود و نه مسئولین و نه مرکز معرفی شده پاسخگو نباشند، مسیر قانونی آن نیز دارای اشکال می‌شود.



عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه باید عوامل فرایند طولانی بودن نظارت بر نشر و چاپ کتب بررسی شود، تصریح کرد: اصول و مبانی در این حوزه مشخص است و با خواندن کتاب توسط یک کارشناس، می‌توان نظر نهایی را ارائه کرد و ناشرانی را به عنوان ناظر انتخاب کرد که پاسخگو باشند و این انتخاب می‌تواند از مراکز استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب کرد.



عضو کمیته تخصصی «ارشاد، تبلیغات اسلامی و گردشگری» کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اعتماد به ناشران باتجربه و خوش‌سابقه جامعه، کار نظارت بر نشر و چاپ کتاب را تسریع می‌بخشد و احترام به ناشران است؛ همچنین ناشران دیگر سعی می‌کنند خود را به این سطح برسانند و در همه موارد باید پاسخگویی و دقت نظر لازم وجود داشته باشد و نمی‌توان بحث مهم کتاب را بدون نظارت گذاشت.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد که لزومی ندارد برای چاپ هر کتابی اجازه گرفته شود؛ به اعتقاد وی ناشران مطمئنی در این عرصه فعالیت می‌کنند که می‌توان نظارت‌ها را در این حوزه کمرنگ کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 187336
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار